lördag 1 september 2012

Björn Ståbi

Den legendariske spelmannen och bildkonstnären Björn Ståbi har nu utställning på kultkvarteret Täljstenen i Sala. Björn Ståbi Orsaspelmannen, en av mina stora folkmusik-idoler sedan många år. En undebar spelman och konstnär. Utställningen var rik på konst i olika utföranden och jag fastnade för litografierna som han gjort på stentryckeriet i Vikmanshyttan utanför Hedemora, min barndomstad. Stentryckeriet i Vikmanshyttan är idag Nordens enda industruella stentryckeri.

Bland spelmännen runt Björn Ståbi fanns även riksspelmannen Carina Normansson som jag haft äran att spela med redan 1987 på Falu Folkmusik Festivalen. Carina lärde ut spelmanslåtar från Västmanland som då var helt nytt för mig. Även mina spelkamrater från Avesta spelmanslag; Beryl Löwgren och Göran Bergman spelade tillsammans med den store Ståbi.

Oh, vilken inspirerande dag både musikaliskt och konstnärligt. Härligt! Att personligen få träffa och prata med Björn Ståbi var en lycka.

Björn Ståbi alltid blundande när hans pelar och Carina Normansson Västmanlans stora rikspelman

Carina Normansson, Björn Ståbi, Beryl Löwgren, Göran Bergman samt en del andra spelmän

Litografier av Ståbi; Polska coh Hambo

Inga kommentarer: