söndag 13 oktober 2013

Prissättning

Det är mycket svårt att sätta pris på hantverk.

Det här är en brosch i kläde helt handsydd. Den är 6 cm i diameter. Det har tagit mig 8 timmar effektiv tid att tillverka den.  Pris per timme brukar ligga på mellan 450-1.500kr beroende på vad det handlar om, bokföring, snickare, elektriker eller rörmokare. Om jag lägger mig på det lägsta priset 450kr/timme blir det  så här:

450 x 8 =  3 600kr   Vid försäljning ut i butik skulle priset då bli allt från 4 300 - 9 000kr.

Om jag skulle ta 300kr inklusive  moms ut i butik skulle det bli en timpenning på cirka 15kr men sedan avgår materialkostnad såklart. Femton kronor inklusive moms och arbetsgivaravgift, vad blir det då kvar 7kr?

Det är mycket intressant. Det är tur att jag älskar hantverk.

Inga kommentarer: