lördag 26 april 2014

Marknad i Norberg

Alla knallarna hade samlats på Norbergs marknad som pågår nu i helgen 26-27 april. Strålande väder och massor av besökare. En riktig folkfest. Även jag gjorde ett besök och det blev några påsar med hem såklart.

I ett av marknadsstånden fanns Tornedalens Hantverk. Där hittade jag ett underbart tenntrådsarmband tillverkat av hand garvat renskinn. Bedårande vackert armband som kommer att bli vackrare ju mer det används. Besök deras hemsida de har helt sagolika produkter.
www.tornedalenshantverk.se

Jag besökte även hantverkshuset Abrahamsgården. Där fanns Norbergshästen som är en motsvarighet till Dalahästen. Jag inhandlade även en Norbergsskål. Man behöver inte vara långväga resande för att fastna för typiska produkter från bygden.

Abrahamsgården är en av Norbergs äldsta bergmansgårdar med anor från medeltiden och ligger vackert invid ån. Ett ställe jag ofta besöker.
www.abrahamsgarden.se





Inga kommentarer: