tisdag 17 juni 2014

Dåligt samvete

Jag vet inte om jag ska ha dåligt samvete. Det är snart midsommar och vi ska ha gäster. Jag har inte påbörjat någon planering.

Jag läser, läser och läser. Sitter i solen och läser, flyttar till skuggan och läser, flyttar in i soffan, tillsammans med mina tre hundar, och läser. Jag läser när potatisen kokar, läser till kvällen, läser i fall nattsömnen uteblir.

Redan som barn läste jag mycket och gömde mig i garaget med min bok, långt ifrån krav som att passa småsyskon, rensa rabatten eller diska. Jag har inte blivit bättre.

Just nu är det Carin Gerhardssons sex kriminalböcker i Hammarbyserien. Sofie Oksanen skriver berättelser från Estland och är helt underbar att läsa. Jag går emellan med Julie Otsuka "När kejsaren var gudomlig" som handlar om den förändrade tillvaron för den japanska befolkningen i Kalifornia efter attacken mot Pearl Harbor.. På hyllan ligger även Tove Janssons "Sommarboken".

En spridning avförfattare och typ av böcker. Underbar lästid.




Inga kommentarer: