torsdag 17 juli 2014

Mina spelmanslag

Jag spelar inte längre på min fiol. Mina fingrar säger ifrån så jag får bara fuska lite i min ensamhet. Men jag saknar att utöva folkmusiken. Jag lyssnar såklart mycket men den största glädjen är att få delta.

Jag började min bana tillsammans med folkmusikgruppen " Mofelan" i Härjedalen under ledning av riksspelman Börje Olpers från Dalarna. Det blev Härjedalslåtar men även låtar från Dalarna. Vi gav ut en lekman-kassett.

Östersunds spelmanslag blev det därefter. Många jämtlåtar fanns på repertoaren. Vi hade den stora äran att ha Richard Näslin som spelledare. Han är en fantastisk riksspelman och låtskrivare. Jag fick medverka i två kassetter och en CD. Helt underbart när jag tänker tillbaka på den tiden. På vår CD medverkar även Emma Härdelin som kommer att uppträda under folkmusik på Sätra Brunn nu i helgen. Tänk att jag har fått medverka på samma CD som henne. Det är stort.

Därefter blev det Sigtuna Spelmän med spelledare Willy Vateman. En rolig tid där jag även var aktiv i Märsta Folkdansgille. Här kom upplandslåtarna in.

På senare tid har jag fått vara med i Avesta Spelmanslag där Åke Steinholtz är den ledande och det spelas efter Nelly Östlunds anda men även många låtar från mitt kära Dalarna, den södra delen.

Jag blir så nostalgisk, saknar er alla så mycket, såå mycket.



 
På den här CD:n fanns många riktigt stora som jag beundrar mycket, Emma Härdelin (Garmarna och Triakel), Kjel-Erik Eriksson (Hoven Droven) Peter Roos, Rickard Näslin, Nils Ohlsson och Ville Roempke (Lekstulaget)
 
 
 

Bildbevis att jag var med, jag står i mitten, längst upp på övre bilden och på nedre rader på nedre bilden.

 

 

Inga kommentarer: