måndag 7 juli 2014

Ser du löven för alla träd?

Hemslöjden fylld 100 år 2012. Detta firades under hela året med massor av projekt runt hela landet. Det största var "Ser du skogen för alla träd". Det var 2.000 lövmakare runt om i landet som medverkade och det avslutades med en maffig utställning på Liljevalchsmuseum. Utställningen täckte tre hallar och hade enormt många besökare. Efter utställningen såldes "löven" och pengarna gick till att plantera en skog i Afrika.

Foldern jag fick igår handlade om projektet. Där skrivs att om en enda person skulle ha lagt ner lika många timmar som alla lövmakare skulle det ha tagit 40 år. Fantastisk tanke. Foldern tackar alla som deltagit. Särskilt tack till de lokala kontaktpersonerna och hemslöjdsföreningarna som gjort detta möjligt.

Jag tackar vår fantastiska ordförande i Sala Slöjd och Hanteverksförening; Barbro Andersson. Utan henne hade jag inte fått vara med i detta roliga projekt.

Tack Barbro!


Det fanns inga krav alla fick vara med, det var lövmakare från 6 till 87 år gamla.


Ett uppslag i foldern som visar alla dessa löv i en brokig skog


I mitten sitter ett smycke i silver.



Löven var stora stommen mätte 80 x 50 cm och var tillverkad i plywood.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Jag köpte två "löv" på Tradera. Ett gjort med lapptäckesteknik och ett föreställer en fågel, gjord med garn. :-)

Krickolina sa...

Jättekul att du köpt två löv, jag vill gärna se bild. Hur ska du använda dem? Jag har sparat mitt löv.