lördag 27 september 2014

Jag skäms för att jag skäms

Det är ädelt att ge gåvor till behövande. Just nu startar "världens barn". Där är det fint att ge en gåva.
Men....
Det finns några som får en gåva av mig ibland när ingen ser. Jag smyger med gåvan och tittar mig noga omkring innan jag överlämnar den.
Jag ger pengar till de tiggare som nu befinner sig i vårt land. Jag skäms att jag gör det och vill inte visa min givmildhet på grund av mottagaren. Attans vad oädelt. Jag har mycket kvar....

Jag vill ge er en dikt som Bosse Parnevik skrivit. Den ger eftertanke.

Invandrarna
av Bosse Parnevik (skriven 1992)

En kommer hit för att fly från nöden
En kommer hit för att undgå döden
En kommer hit av terror tvungen
En kommer hit för att gifta sig med kungen.

Dom är tyskar, iranier, greker och turkar
Mest är de snälla, andra är skurkar.
En del är ärliga, andra är skumma.
En del är genier, andra dumma.

Mest är de fredliga, andra vill slåss.
Med andra ord; de är som oss!
Med fel och brister, tuffa och mjuka.
Fast inte lika avundsjuka…

Vissa är färgade, andra är arier
som köper sin bruna färg i solarier.
Vissa är svarta, andra är gula.
Vissa är vackra, andra är fula.

Men fast de ibland av annan färg é
Är de precis som vi i Sverige.
Och när dom vill jobba här är tacket.
”Ni får inte jobba för facket!”

En del är båtfolk från Vietnam
Som inte kan sjunga ”We shall overcome”.
Och inte kan ”rulla di rulla” som vi.
En del har andra gudar än vi.
 
En del söker lugnet istället för bråket.
Det enda vi svenskar kan bättre är språket.
Det sägs att vi stammar från Adam och Eva.
Som inte var svenskar – men ja må dom leva!
 

 
 
 
 

Inga kommentarer: