tisdag 24 mars 2015

Våffeldagen

En gång för mycket länge sedan hade jag en våffelstuga uppe på Skorvdalsfjället i Vemdalen. En bland de bästa tiderna i mitt liv. Öppet endast under vintersäsongen eftersom det var väglöst land. Vi tog oss dit med vessla eller bandvagn och skidor såklart.

Jag kan grädda våfflor. De godaste man kan tänka sig. Våfflor med sylt och grädde eller min specialitet salta våfflor.

Grundrecept till 15-20 våfflor (beroende på hur stort våffeljärn man har)

1 liter vispgrädde
1 flaska/burk  (33,33 cl) bubbelvatten
mjöl till en lagom smet (smeten ska vara tjock som mitt mellan pannkakssmet och sockerkakssmet)

Skinkvåffla: Smet för en våffla blandas med 1 matsked hackad rökt skinka och en matsked rivosto (torr riven ost).  Blanda och grädda våfflan.
Serveras med sallad ovanpå och kanske ett glas rött vin.

Anjovisvåffla: Smet för en våffla blandas med 1 matsked hackad anjovis och en matsked hackad lök. Blanda och grädda våfflan.
Serveras med sallad ovanpå och kanske en öl och en snaps.

Det går utmärkt att grädda salta våfflor och naturella våfflor i samma våffeljärn, de tar inte smak. Och eftersom det är grädde i smeten behöver man inte smörja järnet. Smeten som eventuellt blir över kan sparas i kylskåp i cirka en vecka.

Bon apetit!




Inga kommentarer: