fredag 22 maj 2015

Stenugnsbakat bröd

Maj månad har inte varit till sin fördel vädermässigt, i alla fall inte i min smak. Kallt, blåsigt, regn och hagel. Då måste man förgylla dagen. Jag gjorde det idag genom att åka till Fläckebo utanför Sala. En idyll för fågelskådare men även för hungriga magar. Monica och Sven är stenugnsbagare. De bakar i sin egen uppmurade ugn på gården. Bakdagar är fredagar och lördagar.

Helt underbar doft fyllde min bil när jag åkte därifrån. Det blev två surdegsbröd, tunnbröd och tekakor. Fick skynda mig hem för att provsmaka. Jag lovar det blev inte bara en provsmakningsmacka...tänker inte berätta hur många. Så otroligt gott. Gott med endast smör på eller en ostbit i all enkelhet.

Monica och Sven jag återkommer.

Monicas stenugnsbakade bröd tel 0224-742013






Inga kommentarer: