tisdag 17 november 2015

Gör om mig

Det är nu 30 år sedan jag gjorde ett försök att göra om mig. Det var en veckotidning som sökte kvinnor från alla län. Jag som då bodde i Härjedalen fick representera detta län.

Det var spännande att få åka från fjället ner till stora Stockholm. Jag inbillade mig lyx och glamour. Jag kom till en frisering på en bakgata och det ingick inte nya kläder. Första bilden togs svartvit och vi fick inte le. Alla andra blev klippta i "tantfrisyrer" så jag vägrade. Det blev lite jobbigt för frisören.

Jag hade en blå  skjorta när jag kom så kosmetologen gjorde sminket i blått. Därefter blev det frisörens tur  som tyckte jag skulle ha en lite festligare fläta med glittrigt hårspänne. Skjortan dög inte så hon hämtade en av sina bruna sidenskjortor.

Innan andra fotograferingen, när jag var klar, skulle kosmetologen lägga en sista hand över sminket. Ve och fasa.....hon hade sminkat mig i blått och jag bar nu en brun skjorta. Den gick inte att byta eftersom min festliga frisyr inte var lämpad för någon enda liten rörelse. Det visade sig också efter fotograferingen då alltihop rasade ner och jag såg värre ut än när jag kom.

Jag tvättade bort mitt smink och återvände till Härjedalen och såg ut som vanligt igen.

Jag duger ändå!



Inga kommentarer: