måndag 21 december 2015

Kaffe

Kaffe livets dryck. I alla fall på morgonen. En stor kopp hett kaffe med mjölk med en ostmacka, lyssna P4 Västmanland, sedan kan dagen börja.

Jag kokar mitt kaffe. Det blir gott och hett och lukten sprider sig i hela huset. Det är lite svårt att hitta kokkaffe i butikerna nu för tiden så, ve och fasa, jag har köpt fel, bryggkaffe.

Klockan är sex på morgonen och jag överlever INTE utan mitt kaffe. Efter en del sökande hittade jag min "Don Pedro" så dagen är räddad.

"Don Pedro" är en vakumbryggare som kom på 60-talet och försvann nog efter10 år ungefär. Jag som spar allt hade min kvar längst in i skåpet. Kommer ni ihåg den? Man häller vatten i den nedre och kaffe i den övre. När vattnet kokar åker vattnet upp i den övre och blandas med kaffepulvret. Sedan lyfter man av den från plattan och vattnet sugs då ner i den nedre medan kaffesumpen ligger kvar i den övre. Sedan är det bara att avnjuta denna underbara dryck.

Varför slutade jag använda den här?


Inga kommentarer: