torsdag 14 januari 2016

Värmande sjal/filt

Jag har en väninna som bor i på Österlen Skåne. Hon är en konsthantverkare av största mått och är textilare. Hennes verktyg är nål och tråd, stickor  och virknål. Textiltryck och vävning är också hennes uttrycksmedel. Hon är en underbar konsthantverkare som jag är glad att ha i mitt närmaste nätverk. Dessutom delar hon med sig av sin kunskap. Hon har lärt mig mycket.

Kerstin Jonsgården heter hon och hon har gjort många saker som jag har i min ägo. Just idag när temperaturen närmar sig minus 20 grader värmer jag mig med en sjal/filt som hon har tillverkat. Den värmer inte bara för att den är av ull utan för att den är tillverkad genom att hon stickat den för hand i eget handspunnet garn. Det värmer hjärtat att det är så många timmar i denna vackra sjal/filt.

Ni vet väl att de som själva utför någon form av hantverk är de som uppskattar hantverket mest. De vet vilket jobb som ligger bakom och tar hand om produkterna på ett varsamt sätt.

Tack Kerstin sjalen/filten är ovärderlig.





Inga kommentarer: