onsdag 10 februari 2016

Erbjudande Bronshjärtan

I morgon ska jag ha föredrag på Winnet Salas frukostmöte klockan 08:00 på Schelins Konditori. Föredraget är en presentation av vår nybildade ideella förening Sjalen Norberg på Abrahamsgården. Föreningens ambition är att vi ska skapa en slöjd influerad från världens folk.

Vi behöver medlemmar både som vill/kan engagera sig men även som vill stötta oss genom medlemskap. För att locka frukostbesökarna att bli medlemmar tänker jag skänka ett hjärta av brons (värde 100:-) till de som betalar medlemskap (100:-) under frukosten.

Hjärtat tillverkas i en lera som heter Goldie bronze. Den levereras som ett pulver och först förbereder jag leran genom att tillsätta destillerat vatten. Därefter bearbetas leran så den blir smidig innan jag gör mina hjärtan. Jag torkar dem i en specialtillverkad tork av en kartong och en hårtork. Därefter putsas smycket och brännas i ugn två gånger i olika temperaturer. Högsta temperaturen är 815 grader så det krävs en specialugn. Bränningen sker i aktivt kol och jag får bara rum med 8 hjärtan vid varje bränning. Därefter ska smycket putsas blankt.

En av bränningarna gav trasigt resultat, inte bra. Jag har en ugn på gång just nu och hinner med ytterligare en bränning under dagen. Håll tummarna att dessa lyckas.

Ni kommer väl i morgon?







Inga kommentarer: