torsdag 17 november 2016

Tvättbart skinn

För många år sedan köpte jag ett grått fårskinn. Det var ett skinn som hade kala fläckar efter kanterna och meningen var att det skulle användas till något vackert hantverk. Så blev det inte.

Skinnet blev liggande och hundarna älskade att ligga på det. Efter ett par år luktade det hund i stället för får av detta skinn. Jag vet att det finns tvättbara skinn som är beredda i Tranås. Det här var inte stämplat men jag chansade att tvätta det ändå.

Jag tvättade det i tvättmaskinen på ullprogrammet 30 grader med ytterst lite schampo och efter tvätten centrifugerade jag ur vattnet. Därefter hängde jag det över badkarskanten för att torka. Jag vände det emellanåt men lät det i princip hänga där till det blev helt torrt.

Pälssidan blev skimrande vacker som silverlockar. Skinnsidan blev kanske inte helt rent, men godkänt. Skinnet blev inte hårt utan tillräckligt mjukt så jag med händerna kunde gnugga upp mjukheten.

Nu ska man inte tvätta skinn eller ullkläder alltför ofta. Det räcker med att hänga ut och vädra, kanske lägga dem i snön och sedan skaka av. Det gäller att inte ta bort det befintliga ullfettet som gör att ullen värmer och blir lite fuktavstötande.

Undrar om skinnet nu blir något vackert konsthantverk eller liggunderlag till hundarna.




Inga kommentarer: