söndag 19 mars 2017

Växtfärgning

En av mina vänner ville ha en mössa i grönt. Hittade lite grönt ullgarn färgat med daggkåpa och ett färgat med ljung. Båda lite grönaktiga. Det blev en natursvart botten och även lite inslag av rostrött färgat med krapprot. Hoppas hon vill ha den.

På 1970- och 80-talet var växtfärgning av ullgarn mycket populärt. På den tiden höll jag kurser och färgade garn i stor skala. Det var kul och det gav färger som var mjuka och jordnära i tonen men även lite starkare färger kunde man få fram.

Det började på Synnerkölens fäbodvall vid fjället Skärsjövålen utanför Hede. Sedan fortsatte färgandet på Floda Gård utanför Vemdalen och idag färgar jag på Blomdalstägt Högfors i närheten av Norberg. Mina växtfärgninskärl har jag tagit med vartefter jag flyttat. Kopparkittel, pannmur och järngryta samt en rostfri stor gryta till färgning av indigoblått.

Hittade några bilder från tiden i Härjedalen. Det slår mig att tiden tagit ut sin rätt både vad gäller utseende och vikt.

Till sommaren blir det nog lite växtfärgning igen.












2 kommentarer:

Agrah sa...

Hej på dig Krickolina!
Googlade lite på växtförgning och snubblade över din blogg. Vad roligt att se gamla bilder på dig. Jag färgar just nu med koschenill. Handspunnet garn som ska bli nåt så småningom. Funderar på om jag ska låna mors pannmur i sommar så man kan göra lite större färgningar. Det tar sin rundliga tid att färga 100 g i taget. Visst är det roligt att växtfärga😄♥️🌿🏵️

Agrah sa...

Hälsningar Agneta Grahn kanske jag ska tillägga så du vet vem som skrivit👍