tisdag 19 november 2019

Pappersstjärna

Som medlem i Sala Slöjd & Hantverksförening får man träffa en hel del fantastiska hantverkare som lär ut sina kunskaper. I går var det Erika Nyhlén som lärde ut hur man gör en pappersstjärna. Så här såg hennes stjärna ut. Jag har försökt mig på en beskrivning.


Man kan använda ett vanligt A4 -ark i den färg man vill ha. Jag använde ett lite styvare papper med olika färg på fram och baksida. Storleken kan man också variera, jag gjorde så här:
  • Jag mätte upp en kvadrat 8 x 8 cm
  • Gör ett streck diagonalt.
  • Gör två streck 0,5 cm på var sida om det diagonala strecket. 
  • På varje sida mät upp 6 linjer med 1 cm mellan som på bilden


  • Så här såg det ut på mitt lite styvare papper.



  • Klipp upp varje streck mot mitten, se bilden.


  • Därefter ska man ta varje flärp och binda samman  mot mitten. Limma med ett limstift. Sätt ett gem i limskarven tills det torkar. Börja nerifrån och vik in mot mitten. Se bilden.


  • Nästa flärp viks åt andra hållet och limma ihop, sätt ett gem medans det torkar.


  • Fortsätt vik alla flärpar mot mitten var annan åt vardera håll.


  • Gör minst 5 lika. Med mitt styvare papper gjorde jag en stjärna med med 5 uddar.


  • Därefter skall alla fem fästas ihop i mitten. Kan vara lite pillrigt. Använd ett gem tills det torkat


  • Nu är stjärnan klar. Man får justera den lite så den blir fin. Jag fäste en tråd i ena udden och hängde upp min stjärna.



Inga kommentarer: