tisdag 22 september 2020

Spinna garn på slända

Jag har nu laddat med ull. Grått vackert ull från Gotlandsfår som kommer från Stjärnbäck, Möklinta / Britta Wendelius och glänsande vitt garn från Leicsterfår som kommer från Backa utanför Sala/ Mia Höglund. Så härligt att känna fårägare som förser mig med ull. 

Den grå ullen spinner jag på en slända som det står LAWÅ på. Jag tror det står för Lars Wåhlsted en slända som är svår att få tag på idag. Den har jag köpt för många år sedan och spunnit mycket på.

Den vita ullen spinner jag på en nyinköpt Turkisk slända som är tillverkad av Mats Carlsson Vittinge. Den Turkiska sländan är speciell och jag måste träna mycket. Den snurrar så fint och är ett mycket vackert slöjdarbete.

Det är rogivande att spinna, det som stör är att både katten Jackson och hunden Roxy gillar ullen. Katten lägger sig i ullen och hunden stjäl en tuss och kutar iväg. Det betyder att det blir både rogivande och händelserikt.










Inga kommentarer: