måndag 30 november 2020

Greta- Margareta Dahl född Gustafsson

 Min Mor skulle ha fyllt 100 år i går den 29 november. Hon var född 1920-11-29 och fick vara med till 2002-03-17 och dog när hon gick in på det 82:a året. 

Min mor var en slöjdare men det tänkte jag inte på då. Hon sydde våra kläder framför allt till mig och min lillasyster. Hon virkade fantastiska överkast och sydde korsstygnstavlor. Stickade våra sockor och stoppade och lagade när de gått sönder. Hon lagade husmanskost och bakade allt bröd. Under min uppväxt hade vi varken kylskåp eller frys och köpte vår mjölk i mjölk-kruka. Det fanns en särskild mjölkaffär där handlaren mätte upp mjölken med ett litermått. Senare fick han en modernare apparat där han kunde pumpa upp mjölken i en behållare med måttangivelse. 

Min mor var en helsnäll människa och var lite av ett nav för stor del av vår släkt. Jag kommer ihåg våra stora middagar vid födelsedagar och högtider. Hon tyckte mycket om  djur och jag är uppvuxen med både hund och katt.

Mor är född och uppvuxen i Garpenbergstrakten och bodde större delen av sitt liv i Hedemora. Hennes dialekt var lite av södra dalarnas dalmål. Jag minns även hennes uttryck, hon kunde till exempel säga; se där kommer en kär och en människa (se där kommer en karl och en kvinna). Hon sa även hännä (här) och dännä (där) vilket jag själv kan använda ibland. 

När jag är ledsen och känner mig liten saknar jag henne extra mycket.

Hennes barnbarn (min systers dotter) Elin Wennman har tagit den vackra bilden av henne. Den gamla bilden är hon en flicka och står bredvid sin lillebror Sven 




Inga kommentarer: