söndag 21 mars 2021

Pajaki polsk takkrona

 Pajaki är namnet på en Polsk takkrona ofta gjord i papper.

Den påminner om den vi i Sverige kallar Oro eller i Finland då heter den så vackert som Himmeli. De är olika varandra men ändå finns många likheter.

Så här gjorde jag min Pajaki:

Material:

  • Silkepapper, gärna i olika färger (till mina som jag gjorde stora som ett glas cirka 8,5 cm i diameter, gick det åt ett ark/blomma)
  • Ståltråd eller liknande (jag använde hålband eftersom det var det jag hade hemma)
  • Lite hårdare papper
  • Halm eller sugrör
  • Tråd till upphängningarna gärna lite extra hållbart
  • Limstift
  • Lite grövre nål
  • sax
  • Något runt till mall att göra cirklar 3-4 cm i diameter
  • Ett glas eller något annat runt att göra cirklar till blommorna cirka 8-10 cm i diameter

Börja göra en ring av ståltråden eller hålbandet, vad du valt. Diameter 15-20 cm



Gör cirka 2 cm breda band att klä ringen med. Linda remsorna runt ringen och fäst med limstift.


Bind 4 stycken trådar mitt emot varandra på ringen, Gör dem ganska långa och knyt dem på mitten av snöret så du har två lika långa tåtar. Den ena skall gå uppåt i kronan den andra nedåt. Har du ett hålband gör knuten på utsidan.




Klipp ut cirklar av det lite hårdare papperet 3-4 cm totalt i diameter, 52 stycken. Klipp sugrören eller basten i 3 cm långa bitar, 60 st.

Börja sedan trä de trådar som ska vara uppåt, varva rör och cirklar. Börja och avsluta med ett rör. Min gjorde jag med 8 rör och 7 cirklar.

Gör lika på alla fyra som ska vara uppåt.
Bind sedan ihop två och två och sedan binder du ihop de två paren. På så sätt blir det rätt balans på arbetet. Knyt med två knutar, vävknut/råbandsknut så att knuten inte går upp.

Häng sedan upp arbetet så blir det lättare att jobba vidare


Sedan ska de nedre träs lika som de övre, börja och sluta alltid med rör. Jag gjorde 6 cirklar och 7 rör. Bind upp dem sedan som bilden visar.

Gör sedan pappersblommorna som ska vara på fyra ställen runt om och en som ska vara i toppen.

Vik ett ark silkepapper först på mitten och sedan åter på mitten och så vidare 4 gånger så det blir 16 blad. Ta ditt mått och rita en cirkel, jag använde ett glas och då fick jag plats med två cirklar. Till en blomma gick det åt alla dessa, det vill säga 2 gånger 16 cirklar.


Sätt en nål i mitten av cirkeln och klipp ut den. Nålen gör att papperen ligger still. Låt nålen vara kvar och klipp som tårtbitar (OBS inte ända in). Först i fyra delar och sedan delar du dessa så det blir 8 bitar. Gör lika med den andra cirkeln.


Nu ska alla blombladen vridas/snurras en bit ner från mitten. Jobba med ett papper i taget. Håll i med tummen och tryck hela tiden när du viker/snurrar blombladet. Det går lätt sönder så var försiktig. Skulle ett blomblad gå sönder gör det inget för det är ganska många så det syns inte.





När du gjort vikningar på alla 32 cirklarna är det dags att montera ihop blomman.

Klipp en lite kraftigare tråd, jag använde lintråd. Cirka 1 meter lång och trä på en nål. Tråden skall vara dubbel och gör en knut.

Trä på blombladen men kom ihåg att de är sköra, går någon sönder gör det inte så mycket det är ganska många ändå. När du fört på alla tryck ihop blomman försiktigt och gör två knutar som håller ihop blomman. Klipp inte av trådarna de ska du använda till att knyta fast blomman på ringen, en i varje hörn. 



Jag valde två gula och två rosa.




Sist ska blomman i toppen monteras. Ta tråden dubbel och för den över topp”benen” så att det blir ett upphäng och trä på blombladen direkt där. För ner bladen försiktigt till en boll och gör två knutar. Resterande tråden gör du en ögla för upphäng av din Pajaki.







Nu är det bara att bjuda in till fest.




·       

Inga kommentarer: