måndag 10 februari 2014

Min nyckelharpa

Jag är en lycklig ägare till en nyckelharpa. Den är tillverkad 1982 och fyller alltså 32 år i år. Jag köpte den i början av 80-talet av Börje Pettersson från Månkarbo som är skaparea av detta mästerverk. Börje och hans fru Kerstin gav mig också några lektioner hur instrumentet skulle hanteras samt lärde ut ett antal låtar, men det är alltså 30 år sedan.

Instrumentet har betygsatts av en jury som bland annat bestod av den store Eric Sahlström och den fick genomgående fyror, en klenod och ett konsthantverk.

Efter att ha varit på konsert och lyssnat på Josefina Paulsson med sin nyckelharpa tillsammans med fiolspelare Jonas Åkerlund har spelsuget åter vaknat. Tyvärr har min nyckelharpa fått vila alltför länge så jag är mer än ringrostig. Hundarna ylar, katten gömmer sig och maken gör ärenden utanför huset.

Jag får nog nöja mig med att lyssna på dem som kan, men i mina drömmar är jag spelman.






Inga kommentarer: