lördag 15 mars 2014

Fallängetorp för fä och folk

En gång i tiden var jag fårägare. Det var inte så många utan som mest tolv stycken, lite av en hobbyverksamhet. Ibland får jag en sådan längtan efter fåren, känna lukten och uppleva deras nyfikenhet. Det är tur att jag har fårägare i mina nätverk.

Igår besökte jag Fallängetorp som ligger utanför Sala. Ett underbart ställe med vidunderlig utsikt över hagarna. De har uppåt 300 får så nog är det mer än den hobbyverksamhet jag hade en gång.  Lamningen hade börjat så smått så några små söta ulliga fick jag se, men fler ska det bli.

På gården fanns även andra djur bland annat två hundar av rasen border collie. Mycket intressanta och sociala hundar som vallade sina får så fort de fick möjlighet. De var så roliga, den ena fick sina order på engelska och den andra på svenska. 

Tusen tack Anitha Barrsäter och Per för att jag fick stilla min fårlängtan hos er en stund. Jag gick hem med kassar fulla med härlig ull som ska spinnas till garn.

Gå gärna in på deras hemsida www.fallangetorp.se.





Hundarna ligger på helspänn för att invänta nästa kommando

Inga kommentarer: