söndag 11 maj 2014

Mani på korgar

Min syster frågade i fall jag hade någon korg. Jo, några blev svaret och så fick jag  ytterligare en korg av henne. Den frågan fick mig att göra en liten inventering på korgar både i stugan och i Sala.

Jag blev förvånad själv över antalet, närmare 60 korgar har jag i min ägo. Nog kan man kalla det mani på korgar. Jag kommer att presentera dem för er under ett par dagar framöver och börjar med mina svamp- och bärkorgar som hänger i taket i stugan. Därefter kommer en egenhändigt målad korg för servetter, en för vantar i hallen, en för mössor i trappan. En korg är mycket vacker och gjord av granrot, en förvarar vi dockor i, en flätad av granspån och en målad som hänger på väggen i köket. Den senaste korgen jag fått av min syster är den sista i dagens presentation.

Oh, vilken korgskatt.


Svamp- och bärkorgar


Egenhändigt målad korg


Korg för vantar


Korg för mössor


Granrotskorg


Korg för dockor


Snodd granspånskorg


Målad korg (Ulla Krusell heter konstnären en gammal bekant sedan Härjedalstiden)


Senaste korgen jag fått av min syster

Inga kommentarer: