torsdag 15 januari 2015

Fettgarvning av fiskskinn

För ett tag sedan läste jag på nätet om en tjej, Silje Andersson, som garvade fiskskinn. Jag har försökt följa hennes recept och garvat skinn från röding. Resultatet på den ena blev riktigt bra men den andra, som gick sönder när jag flådde fisken, blev lite sämre, men kommer att kunna användas ändå. Vad jag ska använde skinnen till?....jag vet inte ännu, kanske ett armband tillsammans med läder och en silverknapp.
De blev ganska vackra tycker jag.

Så här gjorde jag:
  1. Jag flådde en rå fisk, i detta fall en röding som är utan fjäll, annars måsta man fjälla fisken efter att den är flådd. Ta även bort eventuella fenor. Använd en slö kniv så att du inte skär hål, det gjorde jag med ena skinnet.
  2. Om man inte ska garva direkt kan skinnet frysas till det är dags.
  3. Skinnet tvättas i lite diskmedel med ljummet vatten.
  4. Vispa ihop en äggula med 1 dl olja, jag använde olivolja samt en droppe diskmedel. Blandningen räcker till många skinn.
  5. Lägg ner skinnet i blandningen och gnugga det lite lätt och låt det ligga i blandningen några timmar.
  6. Lägg skinnet att torka. Låt det inte torka för fort utan lägg det på skuggig plats.
  7. När du tror att skinnet är torrt låt det ligga någon dag extra för att vara säker.
  8. Tvätta bort överflödigt fett med lite ljummet såpvatten.
  9. Mjukgör skinnet genom att jobba med det under hela torkprocessen. Sträck skinnet i olika riktningar och var noga med kanterna som torkar fort. Perfekt sysselsättning framför TV:n. Skinnet torkar ganska fort.
  10. Sedan är det att sätta fart på fantasin och skapa något av det.
Lycka till!

Skinnet ligger i äggula + 1dl olivolja några timmar

Lägg att torka jag lät dem ligga en vecka


Så här ser de ut torkade

Tvätta bort överflödigt fett med ljummet såpvatten och mjukgör det torrt genom att dra åt olika håll till det är torrt.

Under mjukgöringen rullade jag ibland ihop skinnet som en boll som jag därefter vecklade ut och återupptog processen med att dra i olika riktningar

Skinnet torkar fort så man måste hela tiden fortsätta dra i olika riktningar för att det inte ska bli hårt.

I slutet av processen blev skinnet lite torrt då tog jag bivax på fingrarna och fortsatte. Det fungerade bra som mjukgöringsmedel.

Så här ser de ut färdiga. Ena skinnet skar jag sönder när jag flådde fisken. Synd.

Skinnet får en silverliknande yta. Nu ska här skapas.

Inga kommentarer: