onsdag 9 december 2015

Linolin-Maria

Ett kärt besök går av Maria som hade butik Linolin i Sala för några år sedan. En butik där jag var mycket engagerad. Jag hade mina smycken till försäljning där men var även en trogen kund eftersom hon sålde Ewa i Walla kläder, mina favoriter.

Igår träffades vi över ett glas vin och åt fisksoppa. Till detta goda ostar och marmelad från Gålö Gårdsmejeri (före detta Mats-Persgården, Möklinta). Underbart gott och vi hade trevligt med mycket prat eftersom det gått två år sedan vi sist sågs.

Maria ville få hjälp att påbörja dekorationer på ett par vantar hon gjort. De kommer att bli vackra när de är färdiga. Det är mysigt att vara kreativa ihop. Sitta och småprata samtidigt som fingrarna får skapa. Hoppas vi snart ses igen.

Fisksoppan:
Fräs en strimlad purjolök och en hackad vitlöksklyfta i olja. Tillsätt 3 msk hummerfond, 2 dlvatten,2,5 dl vitt vin, 2,5 dl matlagningsgrädde, 1 dl crème fraice, 1 paket saffran, 1 tsksalt. 0,5 krm svartpeppar, 1 tsk timjan och 1 tsk basilikaolivolja. Låt sjuda 10 min.
Tillsätt därefter fisk i tärningar, 300 g laxfilé och 400 g torskfilé. Låt sjuda tills fisken är klar. Tillsätt 150 g skaladeräkor innan serveringen.

Låt dig väl smaka!







Inga kommentarer: