tisdag 25 oktober 2016

Fuskpäls men äkta vara

Som medlem i Sala Slöjd och Hantverksförening har jag möjlighet att dela med mig av mina slöjdkunskaper men framför allt jag får ta del av ny, spännande slöjd. I går fick jag lära mig göra en fuskpäls eller fuskfäll. Jo det är äkta vara den är i 100% ull.

Vi började med en botten av kardad ull. På denna botten staplade vi vackra ull-lockar tätt, tätt intill varandra. Därefter sprejade vi med varmt såpvatten på arbetet , rullade ihop det och rullade runt i en hel massa varv. Man måste vända arbetet emellanåt så att botten verkligen blir en tovad platta. Jag blev riktigt svettig när arbetet skulle rullas runt, 50 gånger + 50 gånger + 50 gånger och så vidare tills bottenplattan var riktigt ihoptovad.

Därefter följde tvättning, först lade jag arbetet i varmt vatten en stund, bytte vatten och hällde i lite, lite schampo. Tvättningen ska ske försiktigt. Jag körde sedan min fuskpäls i centrifugeringsprogrammet i tvättmaskinen för att få bort det mesta vattnet. Med en sticka petade jag därefter försiktigt upp lockarna som hade fastnat och fick då ett utseende som en traditionell fårskinnsfäll.

Tusen tack alla medlemmar i Sala Slöjd och Hantverksförening som berikar mig med ny slöjdkunskap och härlig gemenskap. Det är underbart att vara medlem i en så aktiv slöjdförening.










Inga kommentarer: