måndag 17 oktober 2016

Spinner ring

När jag håller kurser brukar jag säga till deltagarna att "så som det blir det är så som jag vill ha det". Då blir man alltid nöjd med resultatet. Betraktaren vet ju inte hur det egentligen var tänkt.

Jag har varit på kurs för att lära mig göra en spinner ring. Det vill säga en ring som har en ring utanpå som snurrar. Förlagorna vi fick se var helt bedårande där den yttre ringen snurrade fint och utan problem, en av ringarna hade till och med två spinnande ringar.

Ni ska veta att det inte var så lätt trots att Gaby vår PMC Senior Teacher är en fantastisk lärare som stöttar och hjälper till när vi stöter på svårigheter. Men det hjälper inte när man inte lyssnar ordentligt. Det viktigaste är att ringen är helt rund och väl slipad så att inga utbuktningar eller ojämnheter finns varken på basringen eller på den spinnande ringen. Här hade jag behövt vara mer noggrann.

Ringen blev i och för sig vacker, men en spinner ring ska ju ha en yttre ring som spinner inte som bara fastnar. Jag fick till en halvspinning. Yttre ringen går att rubba, den rör sig lite sedan är det stopp. Mitt råd till deltagare på mina egna kurser att "som det blir det är så jag ville ha det" ...stämmer INTE just nu. Jag ville faktiskt inte ha en halvspinnande ring.

Skam den som ger sig. Jag provar att göra en till i lugn och ro hemma i min egna verkstad.

Tack Gaby och Rolf för en mycket trevlig kurs.














Inga kommentarer: