tisdag 22 november 2016

Virka en grytlapp

Jag har virkat två stycken grytlappar. Den ena blev 15 x 15 cm stor och den andra som jag virkade en kant runt blev 16,5 x 16,5 cm. De blev härligt tjocka men en aning för små i mitt tycke. Det gick åt ett nystan /50 g för vardera grytlapp i Dropps bomullsgarn Paris.

Sättet att virka i maskbågar från föregående varv gav en fantastiskt täthet som gör att det inte blir någon risk att man bränner sig.

Här kommer mönstret men jag skulle rekommendera att köpa 2 nystan för varje grytlapp och göra den större.


Garn: PARIS bomullsgarn 1 nystan, Virknål: 3½
VARV 1: Lägg upp 27 lm. Börja i den 2:a lm och virka ett varv fm.

VARV 2: 1 lm, virka fm med nedtag i enbart den bakre maskbågen varvet ut.
VARV 3: 1 lm, virka fm med nedtag i den bakre maskbågen och den ovirkade maskbågen från förra varvet. Upprepa detta varv tills grytlappen är kvadratisk.

SISTA VARVET: 1 lm, virka fm med nedtag genom bägge maskbågarna och den ovirkade maskbågen från förra varvet. (Se bilden)
Avsluta med att göra en upphängningsögla, 16 lm, fäst med 1 sm

Jag fick brunt garn över som jag virkade runt på den gula grytlappen. Det räckte tyvärr inte att göra detsamma på den andra grytlappen så den fick endast virkat gult runt upphängningsöglan.




Inga kommentarer: