torsdag 24 november 2016

Träslöjd

När jag gick i skolan på femtiotalet fick inte flickor ha träslöjd. Vi skulle ha syslöjd. Så var uppdelningen och vi tyckte inte då att det var så konstigt. Det var bara så.

Jag är tacksam över att jag fick ha syslöjd för det lade grunden till mitt slöjdintresse, men nyfikenheten för träslöjd blev inte stillad. Därför har jag provat i vuxen ålder.

Jag har använt kniven och gjort dekorationen på hässje-störar. De gamla som blivit grå har jag täljt bort delar så det blivit en dekoration. Vackra, som kan användas till allt möjligt, kanske bara låta stå i ett hörn. Jag har även gjort en vandrande pinne av en rak asp-pinne som jag skalat av bark som en dekoration. Den har jag när jag vandrar i skogen. En tall-topp kan även bli en hängare, avskalad. Min hänger just nu i taket utan användning.

På Sala Slöjd & Hantverksförening har jag fått prova att tälja en slev och ett armband i färskt trä. Resultatet blev godkänt men jag ser att mer träning behövs. Det var mycket roligt så jag kommer att prova tälja något mer.

Målet är att göra något riktigt konstnärligt som till exempel örhänget i form av ett äpple med en tugga på, eller hårspännet. Båda dessa alster är köpta av riktigt duktiga konstnärer.







Inga kommentarer: