fredag 27 januari 2017

Metall-leror och broderingar

Att göra silversmycken är fantastiskt roligt. Att tillverka dem i materialet silverlera är som ett trolleri. Man börjar med en lera som förvandlas till ett blänkande vackert silversmycke.

Jag arbetar med PMC silverlera (PMC= Precious Metal Clay). Materialet är mjukt och lätt att forma. Det är bara fantasin som sätter gränser. Smycket bränns sedan i ugn med hög temperatur. Silverleran sintrar då till ren silvermetall. PMC3 som jag ofta använder blir 99,9% ren silver och kallas även finsilver. 

Silvret finns i olika format, tunn som ett ark, lös som en pasta eller mjuk som en lera. Den finns som finsilver 999 och sterlingsilver 960 eller 925 silverhalt. Metalleror finns även som brons, koppar, stål och även som guld. Fantastikt roliga material att jobba med.

Att vara kreatör räcker det inte att "bara" tillverka själva smycket. Jag broderar även askar och påsar till att förvara smyckena i. Jag sätter även ihop dessa två hantverk genom att göra silverdekorationer på textila smycken och på folklore inspirerade väskor.

Handens verk är härligt och inspirerande.
Jag är utbildad PMC instruktör och håller kurser vid förfrågan.

Besök gärna min hemsida www.krickolina.com
Allt material köper jag hos www.pmc.se












Inga kommentarer: