tisdag 31 januari 2017

Tråckelstygn

Det första jag fick lära mig på syslöjden i skolan var tråckelstygn. Sticka ner nålen med tråden genom tyget och sticka upp nålen genom tyget en liten bit bredvid. Stygn efter stygn i raka leder, eller raka blev det kanske inte, såg mer ut som kråkspark. Men jag var stolt. Jag älskade syslöjd och gick till och med extra syslöjd när jag gick i fyran-femman. Vi som ville fick gå en timme extra i veckan för att sy, stygn efter stygn.

Som vuxen har jag upptäckt att dessa stygn är en konstform.

Hisako Hagiwara, en fantastisk konstnärinna från Japan utför dessa stygn. Det kallas Sashiko och är en vacker japansk broderiteknik som betyder "små stygn" genom två eller flera lager tyg. En teknik som är över tusen år gammal och användes för att lappa och laga eller förstärka slitet material.

Det är Japan och Hisako Hagiwara som gjort detta till en konstform, ett sätt att sy som jag är helt övertygad om att ha använts runt hela världen. Min mor, min mormor och kvinnorna dessförinnan använde denna teknik utan att veta att de utförde en konstform.

Jag vill inte vara sämre, jag har lappat ett par älsklingsjeans och smyckat en linneklänning.
Många stygn blev det, dessutom en egenhändigt tillverkad knapp i brons.










Inga kommentarer: