torsdag 9 februari 2017

Katta skull man va!

Mina barns farfar Erik, tyvärr borta sedan många år, sa alltid: "Katta skull man va!". Han var  Jämtlänning, målare, lantbrukarson och arbetade alltid med något. Han var flitig som få.

Med uttrycket "Katta skull man va" menade han kanske att en katt tar allting för givet. Behöver inte jobba och slita. En katt är svår att styra, den gör vad som faller den in. Som till exempel vår katt Kattis som bara äter en särskild sorts mat och ratar allt annat. Lägger sig där det passar henne bäst och inte där vi gjort i ordning en bädd till henne. Älskar där det är varmt och gott och lägger sig ibland på tangentbordet när jag ska jobba med min dator. Försvinner när vi ska förflytta oss från stugan till hemmet i Sala. Vi har ibland fått vänta flera timmar på henne för att kunna åka hem från stugan.

Vår katt styr vårt liv. Jag älskar henne och ett liv utan katt kan jag inte tänka mig.








Inga kommentarer: