tisdag 7 februari 2017

Folkdans / Dabke

Igår kväll började jag kurs i folkdans. Nej inte polska utan det här är dabke som är en traditionell arabisk dans som är vanlig i Syrien, Palestina, Irak, Jordanien och Libanon. Jag läste på nätet att Dabke ska bokstavligen betyda "trampa med benen". Och det var det vi gjorde.

Vi lärde oss 6 steg. Man står i rad eller i ring och håller i varandras händer eller axlar. Vår danslärare är Salabon Ahmed Nazzal som kommer från Syrien. En fantastisk kille som lugnt och tydligt visade oss stegen om och om igen till Palestinska toner.

Hur svårt kan det va!.... 6 steg.  Man börjar på 5: lyft vänster ben, 6: trampa ner vänster fot, 1: trampa ner vänster fot i kors över den högra, 2: ett steg med höger fot åt sidan, 3: ett steg med vänster fot 4: ett steg med höger fot, 5: lyft vänster ben, 6: trampa ner vänster fot.....och så vidare.

Det blev fel hela tiden, räkna till sex, komma ihåg att börja med vänster på ettan trots att man slutat med vänster på sexan. När jag blundade och försökte lyssna på musiken kunde jag komma in i stegen hjälpligt. Sedan blev det att försöka kliva stegen lite snett och stampa till med foten, ibland kanske hoppa vid vissa steg. Då blev det för mycket. Jag kom av mig och även vissa av de andra. Det blev tumult, fniss och skratt.

Det var otroligt roligt, jag blev svettig trött och lycklig. Tack Josefina Paulson som bjöd in mig. Jag ser verkligen fram emot nästa vecka.






1 kommentar:

Anonym sa...

Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, osäkra lån, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital mm! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga räntor och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com