söndag 10 september 2017

Elida från Jättendal

År 1863 föddes Elida och växte upp i Jättendal i Hälsingland.

Hälsingland är känd för sin rika slöjd och hantverkstradition. De kvinnor som föddes under 1800-talet tillverkade själva mycket till hemmet. Bland annat vävdes det mattor att ha i sina stugor som ofta var kalla och dragiga.

Elida var en av dessa fantastiska kvinnor. Jag vet inte mycket om henne men hon finns i ett av mina barnbarns släkthistoria. Namnet Elida som är ett gammalt nordiskt kvinnonamn förekommer inte så ofta men det är ett mycket vackert namn.

Elida har vävt denna matta. Hon har gått ur tiden sedan länge men hennes hantverk lever. Jag kan riktigt se henne sitta och klippa trasor av slitna kläder och återanvända dem i en matta. Mattan är så underbar och färgerna har djupnat med åren. Mattan är 470 cm lång och 60 cm bred. Jag undrar var den har legat? En matta som är över fyra meter lång var hade hon den? Kanske vek hon mattan som jag gjort på en av bilderna och på så sätt kunde täcka golvet.

Det är 154 år sedan Elida föddes. Hur gammal var hon när hon vävde mattan? Mattan kan vara 130-140 år gammal och ännu är den användbar och mycket, mycket vacker. Tänk.....







Inga kommentarer: