tisdag 27 november 2018

Kusin Alice

Land Alice Gustafsson är min kusin. Det är med en ödmjuk stolthet jag känner inför mitt släktskap med henne. Hon är en beundransvärd kvinna som driver en levande fäbodvall tillsammans med sina barn Örjan och Hillevi. Det finns inte många kvar idag.

Alice har återskapat det hon upplevde som barn. Hon går med sina fjällkor till Skallskogs fäbodvall varje sommar. Där har hon tillsammans med sina barn skapat en levande fäbodvall så som vi andra bara kan drömma om. Av den mjölk som korna ger ystas smör och görs ost samt bakas bröd. Det är faktiskt hon som är "mamma" till Leksands bröds Fäbodknäcke som man kan köpa i butikerna. Mycket gott!

Igår fick jag hennes bok i min postlåda. "Mina förfäders stigar" av Land Alice Gustafsson. En fantastisk bok som jag genast började läsa i. En underbar och intressant läsning. Till sommaren ska jag göra ett besök på Skallskogs Fäbodvall för att uppleva allt i verkligheten.

Tack Alice, Örjan och Hillevi för bok och vackra vykort, vi ses till sommaren.

Fotografen till de vackra vykorten är Lars Dahlström



En bild från boken; min morfar Ernst/farfar till Alice, Erik min morbror och far till Alice, min mor Greta faster till Alice med vår kusin Ingegerd i sitt knä, min mormor Elna som är farmor till Alice, Klara är mor till Alice som sitter med Alice och min syster Birgitta i sitt knä. Bilden är från 1940.

 
Alice mjölkar fjällkon Gulla som är stammoder till alla deras kor. Bilden är tagen av Lars Dahlström 
 

Det här är fjällkon Docka, fotograf Lars Dahlström


  
 
Alice i sin idyll, bilden är tagen av Lars Dahlström
 
 
Alice bakar bröd i sin fäbodstuga, fotograf Lars Dahlström


 Den här bilden är från Leksandsbröds hemsida



Inga kommentarer: