söndag 18 november 2018

Lotta Rahme

Nu har jag äntligen träffat min stora förebild Lotta Rahme. Det är hon som är orsaken till min nyfikenhet för skinnberedning och fiskskinnsgarvning. Redan under min tid då jag bodde i Härjedalen på 1980-talet hörde jag talas om henne.

Lotta höll föredrag och workshop på Karlsgatan 2, Västerås konstmuseum. Det var mycket givande och intressant. Hon berättade sin historia och visade alla olika skinn och några av sina färdiga produkter. En sann konstnär, vad sägs om en väska av strutsben till exempel. Härligt att se hennes produkter men minst lika spännande att se hennes olika skinn som olika fiskarter, lax, gädda, havskatt. Det fanns även bäver, fågel, rocka, ål i hennes samling.

Vi fick sy ett armband i fiskskinn med renskinn som baksida. Jag valde havskatt med en liten dekoration av ål. Jag blev inte riktigt klar utan har lite hemläxa.

Lotta Rahme, en underbar person med så mycket kunskap och erfarenheter.
Tusen tack för en underbar dag.













Inga kommentarer: