måndag 6 februari 2017

Samernas nationaldag

Idag den 6 februari firas Samernas nationaldag som har firats sedan 1990-talet.

De traditionella samedräkterna och smyckena är fantastiska och ger upphov till inspiration. Jag slås ofta hur närbesläktade folktraditioner är. Dräkter från Dalarna och Hälsingland med sin färgprakt och pråliga smycken påminner mycket om andra folkdräkter som till exempel Samerna, Norge och en hel rad med andra länder.

Här har jag sytt ett leksandsband på min linneklänning. Jag har en mobilväska i kläde (valkat ull), en kjolsäck i kläde med silverdekoration, en sjal vävd med entrådigt moragarn samt ett bronssmycke med en katt (tillverkad i Goldie Bronze, bronslera från Polen).

Jag skulle kunna säga just idag att det är en sameinspirerad klädsel.
Sanning är att det är Dalarna som har inspirerat mig....., och Norge, Balkan, Ryssland, Mexico...

ett bevis att vi alla är besläktade. Klänningen är sydd i Italien, en World Wide Outfit.

Inga kommentarer: