söndag 26 februari 2017

Hippie

I somras började jag att sy Sashiko på min gamla jeansväst som hade många fula färgfläckar. Sashiko var från början ett Japanskt sätt att lappa och laga eller förstärka ett tyg som blivit slitet. Det har sedan utvecklats till en konstart och det känns häftigt. Jag tröttnade på att sy och västen blev liggande tills nyligen när jag till sist gjorde den klar. Eller klar, det finns ytterligare ytor som skulle kunna få ytterligare stygn.

Kragen var mycket sliten och där satte jag en svart spets, urklippt från en spetsblus köpt på loppis. Baksidan har fått en dekoration  hämtad från boken Sashiko av Anna Hörling och Rieko Takahashi.

Min man tycker jag ser ut som en hippie i västen. Hippie var jag som ung så nu är jag 18 år igen, i alla fall i känslan.







Inga kommentarer: