onsdag 22 februari 2017

Sy väskor

Jag har köpt en bok "Sy väskor, vackra som smycken" av Helena Bengtsson, Hemslöjdens förlag. En underbar bok med tydliga instruktioner och vackra bilder.

En hel del väskor har jag sytt genom åren och skulle kunna få ihop till en egen bok. Liksom i boken har jag haft folkdräkternas kjolsäck som inspiration, broderat på dem och även dekorerat mina väskor med silverhjärtan. De är som smycken.

Bild 1 / Boken jag köpte
Bild 2 / Kaffepåse i renskinn som jag sydde på den tiden jag bodde i Härjedalen. Samerna och Härjedalingarna som vistas mycket på fjället brukar ha en skinnpåse för att förvara sina  kaffebönor i. Kaffe som sedan kokades över öppen eld. I påsen jag sytt förvarar jag min påtdocka och lite garn.
Bild 3-11 / väskor och Kjolsäckar inspirerade från folkdräkternas väskor. 
Bild 12 / Exempel på broderade mobilväskor som jag tillverkar
Bild 13 / Smyckepåse, till en hel del smycken ingår en liten väska/påse som smycket kan förvaras i.

Alla väskorna är unika och ingen är lik den andra.



















1 kommentar:

Ingalill sa...

Kristina du gör såååå fina väskor ....... kram från Ingalill A.