måndag 22 januari 2018

Skrivande kollegor

Arbetskamrater har jag haft många genom åren. Några av dem är skrivande personer. Min man fick av sina barn en bok skriven av en gemensam kollega till oss Lars Holmqvist.

Jag har nu läst ut den. En vilsam bok, en självbiografi om Lasses tankar när han vandrar genom naturen ofta utefter inlandsbanan. Hans kärlek till tåg lyser igenom. Har man lärt känna honom så tycker man om hans bok som verkligen speglar hans personlighet. Stillsam, vilsam och en underbar person. En person som jag gärna dröjde kvar hos i fall jag hade ärende till honom å jobbets vägnar. Vi känner inte varandra privat men han kändes alltid otroligt nära vid våra möten. Tack Lars Holmqvist för dina texter.

Han skriver en mening från Astrid Lindgren: "En av de största gåvorna en människa kan få är förmågan att vara ensam" Så sant, ensam med en god bok.

Jag ger mig nu i kast med en bok helt annorlunda, full av spänning av Arne Dahl. Tack Kerstin Larsson för boken och Mia Höglund för att du levererade den.




Inga kommentarer: