tisdag 20 februari 2018

Sashiko Japansk söm

Sy har jag alltid gjort. Provat på det Japanska sysättet Sashiko har jag också gjort tidigare. Nu går jag på kurs i just denna japanska konstart. Inser såklart att jag har gjort helt fel tidigare.

Hålla i nålen och vicka tyget och mata på med tummen. Jag som har tråcklat som jag alltid gjort, måste nu lära om. Vissa mönster får trådarna heller inte korsa varandra. Det finns otroligt vackra avancerade mönster, men förstår man och tittar noga är det oftast raka streck som bildar dessa fantasimönster.

Vår lärare Salabon Machi har sina rötter i Japan. Hon visar och instruerar. Sy, sy, sy.... ta reda på alla trådar, sy. Nyp åt med tummen och lång- eller pekfingret, vicka på tyget och mata på med stygn, sy bara sy.

Ser ut som en dans när hon visar. Det är så roligt och vi skapar mycket fin "Sashiko-konst".

Här får ni först smakprov från kursen som ser ut som om jag gick förskolan. sedan alster jag försökt mig på tidigare där jag gjorde stygnen helt fel.










Inga kommentarer: