söndag 11 mars 2018

Band-it med fiskskinn

Att arbeta med färdig bas i skinn med färdiga hål för sömmarna är jätteroligt. Sala Laser har en webbutik www.clurigt.se där jag hämtat basen till dagens armband. Basen heter Band-it och armbandens utseende kan varieras i det oändliga.

Denna gång har jag dekorerat med fettgarvat fiskskinn, tenntråd och en liten bit kläde (valkat ulltyg) i rött. Hur man fettgarvar ett fiskskinn finns förklaring i min blogg www.krickolinasmycken.blogspot.se
Tenntråd finns att köpa på Gällivare skinn o tenntråds Shopen www.gallivaretextil.com

Jag började med att limma fast ett band som var lagom bred för hålen i armbandsbasen. Fiskskinnet kan vara lite skört men det går säkert att använda utan band. Jag sydde fast skinnet med knapphålstråd som är extra starkt.

Därefter dekorerade jag runt skinnet och utmed kanterna med spunnen tenntråd samt gjorde ett avslut med en liten bit rött kläde. Jag sydde fast tenntråd med en osynlig nylontråd.

Jag blev riktigt nöjd.













Inga kommentarer: