tisdag 13 mars 2018

Dyrbara Vejde frön

En av mina käraste vänner bor i Skåne. Hon är textilare och färgar sitt garn själv. En dag skickade hon mig de dyrbaraste frön jag kan tänka mig från växten vejde.

Vejde (Isatis tinctoria) är en tvåårig örtväxt som är ganska hög och har blad och stjälk som är blågrön i färgen. Den ska blomma i juni-juli med små gula blommor. Örtens blad innehåller samma blå färg som indigo som förr användes till att färga bland annat jeans (idag färgas de med kemiska färger). Indigofärgade textilier påträffas ofta i Indien och Asien.

I Sverige har vi haft Vejde till att framställa den blå färgen. Växer i naturen men är mycket ovanlig, man kan hitta den främst på Öland och Gotland.

För att framställa den blå färgen måste det till en jäsningsprocess där man använde urin från alkoholpåverkade män (i sina bästa år). En potta med urin och färgpulver från vejde eller indigo ställdes i gödselstacken täkt med en linneduk. Efter någon vecka kunde denna gästa vätska användas till att exempelvis färga ullgarn. Cajsa Warg (1700-talet) skrev: Garnet bör vädras noga.

Jag har alltså idag satt mina första frön av växten Vejde. Det ska bli otroligt spännande att följa hur växten ska försöka överleva min omvårdnad och sedan se i fall jag får ut någon blå färg fram mot sommaren.

Önska mig lycka till! Mitt lilla miniväxthus är inköpt idag på Blomsterverkstan & Nya Rum i Sala.

Redigering, Dessa frön kommer från Japansk Indigo. Spännande.









Inga kommentarer: