söndag 18 mars 2018

Surdegsbröd-bakar-kurs

Norberg bjöd på strålande sol och vinter under vår kursdag på Näbbgården lördagen den 17 mars. Hållbart & Sunt höll kurs i surdegs-bröd-bakning.

En fantastisk kurs där vi fick lära oss allt från spannmål till brödbak. Att baka surdeg är en hel vetenskap. Efter den här dagen kommer jag att äta detta bröd med andakt och ödmjukhet. Man slänger inte bara ihop en deg utan den ska vårdas matas och älskas.

Vi började dagen med kaffe och deras nybakade bröd, vi fick en mustig soppa till lunch och eftermiddagen blev det kaffe då vi fick smaka på vårt eget bröd. Mitt bröd blev ätbart men jag har en hel del att lära och öva på.

Tusen tack för en underbar dag med härlig samvaro, mycket gott bröd och massor av kunskap.

Jag har nu en ny vän som ska tas om hand med kärlek, en "surdegsstart" som nu ska matas för att jag ska få ett bröd i morgon.















Inga kommentarer: