fredag 23 mars 2018

Kaninskinnsväska

Under ett antal dagar har vi haft solsken i Sala och jag har suttit på min altan och jobbat med ett kaninskinn. Jag har skrapat bort köttrester och senor, sedan beredes skinnet i ett alunbad för att inte det ska bli håravfall. Därefter fettas det in med äggula och matolja. Sedan börjar ett evighetsgöra, det gäller att skrapa, skrapa och åter skrapa tills det blir helt torrt.

Skinnet blev sedan en väska, inspiration från boken "Sy väskor" av Helena Bengtsson. Min väska fick en baksida av läder från Tärnsjögarveri, fodrad med ett vackert rött tyg och försett med axelband av typ "Leksandsband".

Jag blev riktigt nöjd.


Kaninskinn finns hos Verkligheten https://www.facebook.com/kaningardverkligheten/
och Lisasgården www.lisasgarden.se .
Skinnskrapor har jag köpt hos smedja Hammarede i Rätan www.hammarede.com
Läder kan man få tag på hos Tärnsjö garveri, www.tarnsjogarveri.com
Vill man ha uppskuret med färdiga hål för sömmarna kan man kontakta Sala Laser. www.salalaser.se
"Leksandsband" har jag köpt på Mora Hemslöjd www.morahemslojd.se
Vackra tyger till foder och annat finns hos www.broarne.se
Nålar och tråd för skinn hos Lycksele Slöjd och Skinn AB www.slojd-skinn.se
Boken "Sy väskor" finns på Hemslöjdens förlag www.hemslojdensforlag.se














Inga kommentarer: